Mount Rigi

Nogle gange har vi vejrguderne med os

Som skrevet i det tidligere indlæg udskød vi turen til Mount Rigi og håbede på bedre vejr dagen efter.

Vi vågnede på til den smukkeste morgen med klar himmel helt fra morgenstunden. Vi kunne godt køre i bil til Vitznau der er den by, hvorfra toget går op til Mount Rigi. Vi kunne godt vandre op, men med en højde på 1.797 m.o.h. er det mere end mine halvgamle ben kan klare.

Kan morgenen blive smukkere?

Lille færge

Men fra Buochs (den lille by vi campere ved) går der en lille færge hen over Luzernsøen og til Vitznau, så vi valgt den smukke sejltur i stedet for en lang køretur (en stor omvej). Efter 1/2 times sejllads ankom vi til Vitznau, hvor toget allerede ventede på os.

Den fineste sejltur

Nyt eller gammel

Vi kunne vælge mellem det nye tog eller det helt gamle tog. Vi valgte naturligvis det gamle tog. Togbanen til Mount Rigi (dog ikke helt til toppen) blev etableret i 1871. Det tog ca. 1/2 time at kommet helt til toppen.

Fint lille tog

Udsigten var mageløs

At stå i 1.797 m.o.h. i smukt klart solskinsvejr med udsigt over det tre søer Luzernsøen, Zugsøen og Lauerzsøen, men det sneklædte tinder i det fjerne – er mageløst.

Udsigt mod Lake Luzern
Udsigt over alperne – de schweiziske

Mount Rigi

Mount Rigi betegnes som dronningebjerget, årsagen hertil var at Dronning Victoria blev båret derop i en stol for at nyde udsigten. Det højeste punkt, hvor vi stod af toget hedder Rigi Kulm. I starten af 1900 tallet blev der etableret et kurbad lidt længere ned af bjerget, det hedder Rigi Kaltbad.

Udsigten op mod Mount Rigi

Mount Rigi er et meget stort turistmål i området og den dag vi valgt var en af dem, men også fordi der lidt længere nede blev afholdt den schweiziske udgave af wresling (en form for brydning).

Nedad mod Kaltbad

Jeg valgt at gå fra Rigi Kulm til Rigi Kaltbad, da jeg kunne stå på toget der også. Her gik jeg den yderste rute, så jeg hele tiden havde den mest magiske udsigt over Luzern og søerne. Det er selvfølgelig ikke så hårdt at gå nedad som opad, men de 6 km kunne godt mærkes i knæene.

Min rute ned

Jeg kom både forbi det store wresling arrangement, som tiltrak tusinder af mennesker, men også et område hvor paraglidere sprang ud.

Jeg troede i første omgang det var dyreskue og ikke westling
De var så fint udklædt
Bliver det meget smukkere?

Retur mod campingpladsen

Toget ned til Vitznau passer meget dårligt sammen med færgen, så jeg havde en times ventetid. Der fik jeg købt min hidtil dyreste iskaffe. Schweiz er et meget dyrt land at rejse i. Færgeturen samt togturen til toppen af Mount Rigi kostede 700 kr. Det er selvfølgelig meget dyrt, men måske komme vi her aldrig igen. Så alle oplevelser skal med.

Men jeg ventede på min færge kom en hjuldamper forbi

Tak

Næste tur er ned i de Schweiziske alper til byen Launtenbrunnen. Det bliver spændende, hvad den har at byde på. Tak fordi du læste med. Husk at kig på min hjemmeside for inspiration eller genlæsning af alle mine indlæg.

2 kommentarer til “Mount Rigi”