31. September 2024
Sidste dag i Beijing
Sidste formiddag i Beijing skulle bruges på et besøg på Kejserens Sommerpalads. Efter dette besøg blev vi sat af på togstationen og kursen bliver sat på Tibet
Sommerpaladset
Kejserens Sommerpalads kan ikke dateres så lang tilbage. Det er stod færdig i 1895 , men store dele af det blev allerede ødelagt i krig blot 5 år efter.
Pengene til Sommerpaladset skulle egentlig have været brugt til oprustning af den Kinesiske hær, men Kejserinden trængte til et sted, hvor familien kunne få fred for alle problemerne i byen, så pengene blev i alt hemmelighed omdirigeret.
Det primære er haverne rundt om paladset, da det er inspireret af Kejserens mange rejser rundt i Kina. Det var et utroligt smukt sted.
Der var bl.a. en 700 meter lang korridor , så kejserinden kunne gå tørskoet omkring søen hvis det regnede.
Marmorbåden
Den eneste båd der blev bygget for de oprindelige krigspenge var Marmorbåden. Resterne af Marmorbåden lå fortøjret i søen. Historien fortæller at den skulle være hugget ud af et stort marmor stykke.
Lidt betragtninger omkring Beijing.
Nu forlader vi Beijing og rejser til en helt anden egn ca. 4.000 km væk.
Der er ingen tvivl om, at Beijing er en kæmpe by og ikke en arkitektonisk perle. Kæmpe glasbygninger over for gamle kommunist boligblokke.
Noget af det der slår mig først er, hvor mange stor biler der er. Dem med de blå nummerplader køre på benzin og den med grønne nummerplader på el. Det er hurtigere at vinde en el nummerplade i det store nummerpladelotterri.
Her er også mange by cykler og knallerter. Man skal passe rigtig meget på når man skal over de kæmpe Boulevarder, da rigig meget både cykler, biler og knallerter køre på el, så de er næsten lydløse.
Jeg har ikke set en eneste hund inden i byen eller på vores ture generelt. Det er da underligt.
Tak
Endnu en dag er gået godt. Tak for at læse med. Kig på min hjemmeside, tilmeld dig mit nyhedsbrev eller skriv en kommentar.
Leave A Comment