Trampestien Stevns Klint

Trampestien Stevns Klint har været et vandre ønske længe, men kunne den ændres til en dagsvandring?

Det hele begyndte med…

Gode venner havde inviteret til en golfmatch i Rønnede Golfklub, hvilket var en god anledning til, at komme lidt mere sydpå. Som sagt, har Trampestien på Stevns Klint længe været på min ønskevandre liste, men den er 20 km hver vej. Det netop ikke er en rundtur, men en tur fra Rødvig til Bøgeskov havn eller omvendt. Jeg har en forkærlighed for rundture, så jeg kan komme retur til min bil og derfor kan nøjes med, at gå med en dagsrygsæk.

Tagtelt

Jeg har købt et tagtelt til mig bil. Med det håber jeg, at jeg får nogle impulsive oplevelser i naturen. Der er knap så primitive, som i et telt og dog heller ikke så luksuriøse som en campingvogn. Jeg har endnu ikke afprøvet det rigtigt, så denne golftur var anledningen. Efter en hyggelig golfrunde gik turen mod Vemmetofte Strand Camping, hvor jeg havde reserveret en enkelt overnatning. Desværre er der jo ikke allemandsret i Danmark, så det er ikke mange steder, jeg kan overnatte direkte i naturen. Men det har vores nabolande heldigvis, så så snart grænserne åbner igen, skal det afprøves.

Tagteltet bestopd sin prøve – det var let og jeg frøs ikke.

Faxe Kalkbrud

På vej mod campingpladsen kørte jeg forbi et skilt, hvor der stod “Faxe Kalkbrud 3 km.” Sådan et tilbud kunne jeg da ikke lade gå min næse forbi. Jeg havde jo hele eftermiddagen til min rådighed, så det smukke landskab skulle jeg da se endnu engang. Jeg bliver altid lige imponeret over, hvor stort kalkbruddet egentlig er. Når man går i bunden af kalkbruddet, går man på en havbunden der er 63 millioner år gammel. Prøv at forstil dig, at der for så mange år siden levede kæmpe hajer, krokodiller og blæksprutte i dette område, det er da vildt fascinerende. Hvis man er heldig, er der mulighed for, at finde fossiler fra disse fortids dyr og koraller.

Imponerende Faxe Kalkbrud
Det kalkholdige vand giver en fantastisk farve

Så vi har også disse fantastiske smukke farver skabt af den kalkholdige undergrund i Danmark, så det er ikke kun på New Zealand det kan opleves.

Rødvig

Som tidligere skrevet går Trampestien på Stevns Klint fra Rødvig til Bøgeskov Havn eller omvendt. Om sommeren kører der en bus mellem de to steder, men det gør der ikke på nuværende tidspunkt. At gå begge veje på en dag, vil være alt for meget for mine halvgamle ben. Jeg havde undersøgt mulighederne og fundet ud af, at der gik et tog fra St. Heddinge til Rødvig. Det måtte være løsningen for mig. Bilen blev parkeret ved Rødvig badehotel og stationen. Her startede Trampestien. Små optegnede fodspor på fortovet/vejen ledte mig på rette vej gennem byen og hurtigt var jeg ude på klinterne.

Boesdal Kalkbrud

Vejret var smukt med høj sol og blå himmel. Jeg vandre bogstavlig talt på kanten af klinten, hvilket jeg i øvrigt gjorde det meste af tiden. Allerede efter 1 1/2 km kom jeg til Boesdal Kalkbrud.

Og selvfølgelig skulle jeg ned og gå en tur i det månelignede landskab. Bruddet var aktivt fra 1920´erne til slutningen af 1970´erne. Der er forsat en 20 meter høj pyramideformet lade, som kalken blev tørret i, ligesom de gamle kalkovne stadig står på kanten af kalkbruddet.

Trampestien – den ikoniske pyramide til kalktørring
Stevns Klint – kalkovnene

Retning mod Stevnsfortet

Stien forsatte nu mod Stevnsfortet, et museum fra den kolde krig. Jeg har ved en tidligere lejlighed været på en guidet rundtur på fortet, hvilket absolut kan anbefales. Netop Stevnsfortet var en meget vigtig del, af Danmarks overvågning af de russiske aktiviteter i Øresund. Der er enorme gange og tunneler under jorden, hvor det var muligt, at opholde sig i meget lang tid, hvis det blev nødvendigt. Her på denne strækning er skrænterne blevet højere og mere kalkholdige. Trampestien er som orden siger, en sti der er trampen i mellem marker og skrænt.

Skrænterne bliver højere og stejlere nu
Udsigt mod Stevnsfortet

Den smukkeste natur

Når man går der på kanten af klinten med det kalkholdige turkisblå vand og de hvide skrænter på den ene sidde og grønne marker, lærken der synger og svaner der flyver over ens hoved, kan man da kun være i strålende humør. Når jeg går der i sit eget selskab, så begynder jeg at lægge mærke til de små detaljer, men mon ikke det er også et udtryk for, at der er blevet ro i hovedet. Det er ikke fyldt med arbejde, eller ting der skal gøres, kun nuet og det smukke landskab jeg færdes i. Jeg møder ikke mange mennesker på den første halvdel af turen, men jeg er selvfølgelig også lidt tidligt af sted.

Trampestien – Stevns Klint – imponerende syn

Det er tydligt, at se de forskellige typer af kridt og kalk, der er bygget op i skrænterne gennem millioner af år. Flere steder, er det også tydeligt, at se, hvordan kridt og kalk er skåret ud i store klodser og hentet op til forarbejdning. Ved Stevns Klint, er der en helt specielt form for ler kridt.

Her er det tydlig at se, hvordan kridtet er hentet op i klodser

Højerup gamle kirke

Næste seværdighed der dukker på på min vej er Højerup gamle kirke. Det er et fantastisk syn, at se den balancere der på kanten af skrænten.

Højerup gamle kirke – på kanten af skrænten

Kirken styrtede delvist i havet i 1928 under en storm, hvorfor der blev bygget en ny kirke lidt længere væk fra skrænten. Det er både muligt, at komme ind og se det lille kirkeskib og gå ud gennem kirkedøren, der fører ud i det bare ingenting (der er en balkon). Et utroligt smukt sted.

Kirkedøren

Ved kirken er det også muligt, at komme ned til stranden. Den mulighed er der ikke mange steder lang Trampestien, da skrænterne er meget stejle. Nogle steder står der nogle gamle stiger, der stort set går lodret ned, så det var ikke noget jeg skulle forsøge mig med. Her ved kirken er der en almindelig trappe ned på stranden. Og slet ikke så mange trin som ved Møns Klint. Nede fra stranden er der et fantastisk kik op mod kirken. Her er det meget tydeligt, hvor tæt resten af kirken er på, at tippe ud over kanten.

Kirken på kanten

Turen går videre

Sådan en vandretur med så mange seværdigheder, er ikke noget der går hurtigt. Det med, at forvente en gennemsnitsfart på 6 km pr. time er slet ikke realistisk for mig, der er lidt nysgerrig af natur. De ting jeg kommer forbi, skal også opdages og nydes. Derfor er det også en dejligt ting, at have kaffen og lidt sødt i rygsækken, så der kan holdes en lille velfortjent pause.

Udsigten fajler intet

Trampestien generelt

Det er enormt behageligt, at gå på en sti i stedet for asfalt, der er selvfølgelig lidt terræn, men det er ikke meget. Stien er godt markeret, så det er ikke særligt svært at finde vej.

God optegnet rute med lidt historiefortælling

Næste stop Stevns Fyr

Tiden bliver overhoved ikke lang, når der maksimalt er mellem 2 og 5 km mellem hver seværdighed. Den næste er Stevns fyr, der i øvrigt er det højeste punkt på Stevns Klint. Fyret er over 200 år gammelt og har naturligvis fået massevis af skibe sikkert forbi klinterne. Men fyret spillede også en vigtig rolle under den kolde krig, hvor det blev brugt til at observere russernes aktivitet i Østersøen. Jeg observerede, at det var muligt at købe en is – så lidt lækkert til den videre færd.

Mandehoved

Mandehoved var mit sidste stop på Trampestien på Stevns Klint, ellers ville jeg få en for lang tur retur til St. Heddinge, hvor jeg skulle med tog retur til Rødvig. Fra Stevns Fyr til Mandehoved er der ca. 5 km. Så endnu en time år med, at nyde den smukke udsigt på min vej.

Jeg kunne forstille mig, at turen ville være fantastisk 14 dage senere, da rapsen så ville blomstre og træerne sprunget noget mere ud, Men når kristjørnes hvide blomster kan altså også noget.

Kristjørn, tror jeg nok

Inden jeg når Mandehoved, der i øvrigt er blanding af et historist vingesus fra den kolde krig, men den stor radar placert på toppen, og så et rekreativt område specielt henvendt til fuglekiggere, går jeg forbi Stevns Kridtbrud. Det er et kæmpe igangværende virksomhed, hvor alt er hvidt af kridt støv. Desværre ligger denne stor fabrik helt ud til klinten, hvorfor det er nødvendigt, at gå ind i landet for at komme rundt om den. Men vel ud på Mandehoved nyder jeg min madpakke i solen, slapper af i mine ømme fødder, inden turen går de sidste 5 km mod St. Heddinge, hvor toget desværre lige var kørt. Det kostede så ekstra 50 minutter i solen, da der ingen taxa findes på Stevns.

Mandehoved – radar og fuglekiggertårn

En perle af en vandretur

Selv om jeg ikke gik hele Trampestien på Stevns Klint, men skar de sidste 5 km af, så blev den samlede tur på 20,5 km. Det kunne sagtens mærkes i benene. Men det er en perle af en vandretur. Det at går på kanten af klinten det meste af vejen, går vandretur til noget særligt. Så den får mine varmeste anbefalinger.

Hvis du vil læste mere om mine forskellige vandretur i Danmark, så gør det her.

1 kommentar til “Trampestien Stevns Klint”