Plitvice Lake Nationalpark

Impulsiv?

Indspireret af Rejsespejderen på Facebook planlagde jeg en tur til Plitvice Lake Nationalpark i Kroatien. Han havde fundet billige fly til Kroatien. Og ganske rigtigt Ryanair med håndbagage, 4 overnatning i Gasthaus og leje af en VW Polo 1.100 kr. pr person. Det kunne jeg da ikke modstå. Jeg var så heldig, at min kusine er lige så impulsiv som jeg. Altid dejligt med selskab på rejsen.

Billeje

Ryanair fløj kun fra Århus – Zadar. Da vi ankom til Zadar sen aften, skulle vi hente vores lejede bil. Men biludlejningsfirmaet ville ikke tage mod vores VISA Dankort, som betalingskort til reservation af selvrisiko. Hvad så? Eneste mulighed var, at vi betalte fuld forsikring (selv om jeg var forsikret på min rejseforsikring). Det kostede lige 1.200 kr. ekstra, men så kom vi også afsted i vores Peugeot Partner.

Gasthaus Plitvice Waterfall

Vi ankom til vores gasthaus i en meget lille by ude på landet kl 23.45 og alt var mørkt. Vi havde givet besked om vores sene ankomst både vis Hotel.com og på sms – men ingen stod klar til at låse os ind. Igen var vi på spanden …. men efter flere  telefonopkald fik vi vækket en, der søvndrukken gav os en nøgle. Vi håber dagen i morgen bliver lidt heldigere.

Tirsdag den 5. Oktober

Vi stod op til det dejligste solskin og fik morgenmaden serveret i nabohuset. 8 € for en meget lokal morgenmad, hvor der dog intet manglede.

Vores lille private restaurant

Herefter havde vi forudbestilt to-dages billet til Plitvice Lake Nationalpark med indgang kl 9.00.

Plitvice Lake Nationalpark

Er på Unescos liste over verdensarv og opstod helt tilbage i 1949. Hele parken er på ca. 30.000 ha. med 16 søer, 69 vandfald og 3 grotter. Med de billeder vi havde set derfra, var forventningerne høje. Hvilken rute skulle vi vandre? Den længst selvfølgelig på 18 km. Vi startede ud med udsigten over det højeste vandfald på 78 meter, som i øvrigt er Kroatiens højeste. Udsigten var betagende.

Betagende smukt

Herefter gik det ned mod den smukkeste turkisgrønne sø, mod det høje vandfald. Vi var allerede blæst helt bagover.

Smukke træbroer førte os over søerne
Kroatiens højeste vandfald

Alle nuancer af grøn, vand der var så klart at fisk, træer, grene under vand skabe naturlige kunstværker.
Vi gik helt ud til søerne på grustiger eller på træbroer ofte første disse broer hen over søerne, over vandløb eller over vandfald. Det var helt utroligt smukt.

Efterårets farver står smukt

Sejltur

I parken er det muligt både at tage busser eller både, hvis man ikke kan få så langt. Efter en kop kaffe besluttede vi, at vi skulle prøve en båd, hvilket skar en del af vores rute.

Vi startede vores vandring ved de nedre søer og vandfald, men båden førte og hen til stigningen mod de øvre søer. Dette område var efter min mening det smukkeste.

Smukt smukt smukt
Et lille paradis

Naturen, søerne og vandfaldenes var så forskellige og smukke, at vi bare nyd dette fantastiske smukke sted. Er helt “lille” paradis.

Frokosten blev indtaget i solen i toppen af hele området, hvorefter det gik retur igen. Dog er området så stort, at det kun var enkelte gange vi gik på samme stier.

Alle typer af vandfald

Et helt fantastisk sted, der gør at besværet fra i går er fuldstændigt glemt. 15,5 km blev det til og 25.000 skridt. Så efter en lækker aftensmad på en lokal restaurant hviler vi benene så vi er klar til i morgen.

Skovstierne
Lækkert mad

Hvis du skulle have lyst til, at læse mine historier når jeg får dem skrevet, så tilmeld mit nyhedsbrev.

Hvis du vil læse andre rejsebeskrivelser, så gør du det her.

4 kommentarer til “Plitvice Lake Nationalpark”

1. Tak for meget brugbart information, må jeg spørge dig om hvilket booking firma du brugte til billeje, vi tager afsted på lørdag. Og har “kun” visa dankort, vi ville nemlig også gerne booke bil. På forhånden mange tak

1. Hej Pernille. Ærligt så kan jeg ikke huske hvilket booking firma vi brugt, men normalt Avis, Hertz eller et af den almindelige kendte. Men det var et problem, for de ville slet ikke anerkende mit debet kort, alternativ var kontanter. Efterfølgende fik jeg lavet et kredit kort, jeg oplevede det også i Spanien – så nu er jeg på den sikre side. Håber ikke i får samme problem, det er nemlig ikke særligt sjovt sent om aftenen. Rigtig god ferie – det er et smukt sted.