Aqaba

Aqaba ved det Røde hav

Efter at have sendt vores rejsegruppe hjem med flyveren napper Majbritt og jeg lige en uge på egen hånd her i det smukke Jordan. Den sidste uges rundrejse har været fantastisk, vi har haft en lille og homogen gruppe og to rigtig gode og vidende guider, den lokal jordaner og vores danske guide. Men det har været en hektisk uge med rigtig mange flotte og gode indtryk så nu trænger vi til 3 dages afslapning ved det Røde Hav.

De lokale fiskere

Aqaba

Vi har lejet en bil og køre uden problemer selv ned til vores strandhotel i Aqaba. Turen ned gennem Jordan forgår på Desert Highway, der er en relativ god motorvej, der går hele vejen gennem landet. Vi ser dog både mennesker, hunde og ikke mindst 4 kameler på vejen, så den kan ikke sammenlignes med de danske motorveje. I øvrigt overhales der både inden og udenom, ligesom det er smartest at køre midt på vejen (syntes jordanerne).

Udsigt fra vores værelse. Eliat lige på den anden side af kysten

Nice View Hotel

Vores hotel ligger direkte ud til den gamle strand i Aqaba, så fra vores altan kan vi følge strandlivet fra tidlig morgen til meget sen aften. Vi kan se til Eilat (Israel), der ligger ved den anden bred kun 5 km væk. Lidt længere nede af kysten kan vi se til Egypten, og kun 20 km herfra grænsen til Saudi Arabien. Til trods for krigen mellem Israel og Hamas, mærker vi forsat intet til det. Her er dog meget politi, om det er normalt vides ikke.

Aften stemning på altanen

Aqaba er et toldfrit område, da Jordan gerne vil udvikle området til turister. Så her er en masse byudviklingsprojekter i gang. Men det er mere i den bydel der hedder Ayla. Her ligger også Jordans eneste golfbanen. Men efter min gåtur til morgen tror jeg, at Ayla med private områder kun er for rige folk. Aqaba´s største seværdighed er nok stranden og bazaren.

Påklædning

Jeg havde læst mig frem til, at netop Aqaba gerne ville tiltrække turister (og deres penge), hvorfor jeg fejlagtigt havde troet, at det også var mere vestlig indstillet. Men her tager jeg helt fejl. Vi ser stort set ingen kvinder, der ikke er tildækket, hvilket også er gældende på stranden. De bader i alt deres tøj inkl. tørklæder (hvis de bader), Typisk sidder de på en strandstol med fødderne i vand. Så det giver anledning til lange blikke, lidt forarget udtryk og måske også kommentar (vi forstår jo ikke arabisk) når vi ligger på stranden i bikini. Det er faktisk lidt grænseoverskridende, dog er det tilladte at bade i bikini. Men to enlige kvinder mellem 100 vis af tildækkede kvinder vækker opsigt.

Sådan så alle store piger og kvinder ud
Mændene var lidt mere afslappet

Byrundtur

Her er for mig rigtigt varmt, så gåture gennem byen forgår enten om formiddagen eller efter mørkes frembrud. Jeg har besøgt byen moske, der dog krævede ekstra påklædning. En smuk bygning med en dejlig ro. Herefter fik jeg set udgravninger til en af de første muslimske byer Ayla.

Den smukke Moske
Så fint
Udgravning er en af de første muslimske byer Ayla

En tur gennem bazaren er en oplevelse for sig selv. Massevis af små butikker der sælger alt fra tøj, souvenirs til krydderier, slagtet får, sværdfisk, friske dadler og nødder til friske grønsager og brød. Også her får vi lidt lange blikke til trods for, at vi har T-shirts og shorts på. Men et skønt virvar al lyde, dufte og hektiske folk. Her er ikke mange turister, så jeg forstår godt vi vækker opsigt.

Læg lige mærke til alle gedehovederne
Krydderier

Snorkletur i det røde hav

Jeg har svært ved, at ligge i solen i for lang tid. Dels er det alt for varmt, men det er også kedeligt. Men heldigvis var Majbritt med på at prøve en guidet snorkeltur. Efter en times venten (ikke godt for min manglende tålmdighed) blev vi kørt til syd stranden ca. 5 km fra byen. Det snorkelsted vi skulle dykke på først var lukket fordi Jordan´s konge var ankommet og gerne vil have et dyk. (ærgerligt, at vi ikke måtte se ham)

Så vi måtte pænt køre lidt længere væk og var ude i havet i 2 – 2½ time. Det var som at svømme rundt i et akvarie, så mange smukke farverige fisk var der. Der var også mange smukke koraller, dog var rigtig mange af dem desværre også døde.

Så fedt, at vandet var så klart

Kongen af Jordan har besluttet at prøve at ændre turisternes fokus i forbindelse med dykning og snorkling, så korallerne måske får en bedre chance for at overleve. Det har han gjordt ved, at lave en militær kirkegård. Det vil sige, at der ligger tanks, flyvemasker og store skibe ude i vandet, som der så kan dykkes ved. Det giver også mulighed for, at korallerne kan vokse på disse store ting. Vi svømmede over alle tre ting og selv om vi kun snorkelede kunne vi sagtens se det. Selv om de var placeret der, var det en stor oplevelse af se dem.

Gruppe foto – der var så meget at kigge på, og vandet var dejligt varmt

Så selv om korallerne ikke er så smukke som jeg husker dem fra Egypten for 15 år siden, så var det en meget smuk snorkletur, som kun kan anbefales.

Sydstranden

Den sidste dag kørte vi ud til Sydstranden midt mellem Aqaba og grænsen til Saudi Arabien. Det skulle vi bare have gjort dag to også, for her havde vi det meste for os selv. Her var ingen der kastede lange blikke eller kom med arabiske kommentar til os. Til gengæld havde vi det smukkest snorkleområde lige foran os. Så mens Majbritt nød solen, så nød jeg vandet.

Hele Stranden stort set for os selv

Og til aften fik vi købt en masse ting vi skulle have med hjem, så tror desværre at min kuffert er blevet alt for tung. Det er billigt hernede.

En masse lækre ting blev købt med hjem

Tak

Efter tre dage i solen skal vi lige bruge de sidste tre dage til, at suge det sidste ud af Jordan. Vi skal nordpå igen, så følg med for flere indlæg. Men som altid er jeg glad over, at du har læst med til nu. Hvis du ønsker mere inspiration til andre rejser, så tjek min hjemmeside. Alternativt kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev, så kommer det helt automatisk til din mailboks, helt uden reklamer.