Gullholmen

Sightseeing i den svenske skærgård fortsætter.

Smögen

Planen for dag to i skærgården ved den svenske vestkyst var byen/øen Smögen og derefter Gullholmen. Smögen er en klippeø nord for Göteborg, hvor der findes den smukkeste naturhavn med navnet Smögenbryggan. Det er en af Sveriges største turistmål, så derfor havde jeg planlagt et meget tidligt besøg. Fra fastlandet kørte jeg over den 200 meter lange bro ud til Smögen, hvor jeg fandt rigelige parkeringspladser i starten af byen.

Den fineste morgen

Havnen i Smögen

Herfra spadserede jeg i de næste mennesketomme gader langs den gamle bydel, forbi fiskeaktionen og langs havne, hvor smukke træhuse i forskellige farver lå side om side. En rigtig smuk morgen til sådan en spadseretur. At jeg var tidligt af sted belønnede sig, med de smukkeste billeder af husene, hvor spejlingerne var nærmest perfekt i det rolige vand. Jeg mødte kun få mennesker på min vej. Vejen retur til bilen forgik gennem byen, forbi kirken og skolen alle med en formidabel udsigt over skærgården.

De smukkeste spejlinger

Morgenmad med udsigt

Da jeg nu var kommet så tidligt af sted, havde jeg endnu ingen morgenmad fået. Efter et par timer i Smögen kørte jeg retur over broen til fastlandet. Umiddelbart efter broen er der en rasteplads, hvor kaffen blev kogt, brødet smurt og det hele nydt akkompagneret af den smukkeste udsigt.

Gullholmen

Gullholmen var egentlig ikke på min to-go liste, men jeg havde fået den anbefalet af en sejlerveninde. Gullholmen som de andre små skærgårdsøer har i tidernes morgen været driftige fiskesamfund, men nu er Gullholmen en lille bilfri by på 400 meter. Den kan kun nåes med færge fra Tuvesvik på Orust. Byen ligger på to øer, Gullholmen og Härmanö.

Her startede min vandretur

Härmanö

Jeg besluttede mig for en vandretur på Härmanö først og så afslapning og sightseeing på Gullholmen bagefter. Härmanö er en 8 km lang klippe ø, hvor det mest består af naturreservat, med klipper, hede, skov og enge. Der er enkelte beboelser rundt omkring på øen, men mest i nærheden af færgelejet. Rygsækken med madpakke og vand på ryggen og ud af de smukkeste stier langs vandet det gik. På et tidpunkt ændrede grusstien sig til en smal sti og jeg overvejede om jeg skulle stoppe og gå retur, men min evindelige “nysgerrighed” førte mig videre. Jeg kom til et skilt, hvor der stod havudsigt 2 km. Det viste jeg var bunden af øen og 2 km, er jo ikke langt. Men det blev langt, for det var op og ned af skærgårdsklipper, så de to km blev meget lange syntes jeg.

Bare 2 km

Træt i benene

Yderst på øen ligger der et fyrtårn, der kom jeg ikke helt ud til, da jeg jo også skulle retur igen. Eft….er lidt påfyldning af energi (mad og drikke) begav jeg mig hjemad, på den modsatte side af øen. Det blev en noget mere udfordrende tur, da stien ikke var særlig tydelig. Så da jeg kom retur til færgelejet var jeg træt, tørstig og havde gået 16 km i skærgårdsklipper. En velfortjent rejemad og en kæmpe cola gav fornyet energi, dog ikke til de trætte ben.

Godt jeg kun bestilte en halv rejemad

Gullholmen

Men jeg havde jo sightseeing i Gullholmen tilgode, så trods meget tunge ben gik jeg rundt i den lille by, men de meget smalle gader. Gullholmen er Sveriges tættest befolkede ø, hvilket var meget tydeligt. Her er der ikke meget privatliv, når beboerne er ude af deres huse. Men en rigtig smuk lille by/ø med masser af atmosfære.

En rigtig fin lille by

Park4night

Træt steg jeg på færgen, der skulle fragte mig de 10 min over til min bil. Jeg stod ved rælingen og kiggede på byen, da der pludselig blev råbt “hval i sigte”. Og ganske rigtigt en lille lysegrå hval dukkede op af vandet. Det viste sig at være en hvidhval. Væk var træheden og alle sanser var vækket. Den forsvandt af syne igen og pludselig dukkede en op lige under færgen og svømmede væk fra os. Jeg blev på kajen og så den endnu engang inden jeg fortsatte i bilen ned til en gratis lille sted, jeg havde fundet på App´en Park4night. En fantastisk oplevelse rigere.

Godnat og sov godt

Tak til jer

Tak fordi i gider at følge mig, at i læser mine indlæg, kigge mine billeder og sender mig en kommentar – det gør mig glad. Hvis i søger inspiration til vandretur, småture eller større rejser, så kig med på min hjemmeside www.ebsentraveling.dk ved at klikke på linket. I er også velkommen til, at tilmelde mit nyhedsbrev, så kommer mine indlæg direkte i jeres mail.