Hundeslæde og nordlys

Sidste dag skal bruge på hundeslæde og sidste søgen efter nordlyset

Vejrudsigts app´en YR tjekkes rigtig mange gange om dagen. Det samme gør nordlys app´en og lige meget hjælper det. Vejret kan vi ikke ændre på. Og denne morgen var ikke anderledes. Det ligner snestorm uden for mit hotelvindue og vi skal til Tromsø Wilderness Center og køre på hundeslæde. Kan man det i snestorm?

Hundeslæde i snestorm?

Igen er vi et lille selskab, der bliver samlet op foran Radison Blu. Jeg har helt ugen været meget imponeret over buschaufførerne, for det er rigtig godt til, at køre godt og trygt i alt dette sne. Turen begynder med en køretur til øen Kvaløya. Det både sner og stormer, men som så mange gange før ændre vejret sig rigtig hurtigt. Da vi ankommer til Tromsø Wilderness Center er det pænt vejr igen – dog med bunkevis af sne.

Sne mangler der ikke

Klædt på til hundeslæde

Der venter os endnu en spændende vinteroplevelse. Vi skal på husky hundeslædetur og vi skal selv køre hundespandet. Men først skal vi klædes på. Store termokedeldragter og termostøvler gør, at vi kan holde varmen. Vi er sammen to og to og vi skal skiftes til, at køre slæden og sidde på slæden. Forskellen er enorm skulle det vise sig. Vi får en instruktion i, hvordan vi styre slæden og de 6 hunde foran og ikke mindst bremse slæden. Vi får også en instruktion i, hvordan vi skal løbe og skubbe slæden, hvis det bliver for tungt for hundene.

Eventyret venter – klædt på til kulden

6 små hunde og en tung hundeslæde

Kan de 6 relativ små hunde virkelig trække den tunge slæde og så os to damer? Inden start er der hundeglammen og slåskamp mellem hundene, men da de først får lov at løbe bliver der helt ro.

Klar til afgang

Og jo, de kan trække os, også selv om sneen er tung og dyb. Jeg starter som kaptajn af vores hundeslæde. Det skulle hurtig vise sig, at være en hård opgave. Hvis det gik op ad bakke, skulle hundene have lidt hjælp. Slæden skulle skubbes, hvilket krævede at jeg hoppede af og løb bagefter. Det er vildt hårdt i dyb sne og noget svært, at komme tilbage på mederne igen, når hundene igen begyndte at løbe. Førerhunden kiggede tilbage på mig, når den syntes de skulle have lidt hjælp. Men selvfølgelig var det sjovt.

Afsted det går – med “mine” 6 meget forskellige hunde. Den hvide bestemte (også over mig)

Min tur på slæden

Så blev det min tur til, at sætte mig i slæden og lade Trine og huskyerne gøre alt arbejdet. Her kunne jeg nyde det smukke landskab, men det snedækket terræn, fjorden og bjergene som udsige. Det gik ikke voldsomt stærkt, da det var tung nysne, de skulle trækkes os igennem. Men en helt fantastisk oplevelse. Problemet er bare, at man vil have mere…. meget mere.

Dejligt, at sidde i slæden og bare nyde denne udsigt

Historien om huskyerne

Efter endt slædetur måtte vi snakke med hundene. Lige så vilde og bidske de var inden start, lige så kælne og søde var de her efter turen. På Tromsø Wilderness Center har de ca. 200 hunde. De går ude hele året og er blandingshunde. Altså blandingsracer af alle husky-typer.

Den her har et brunt og et blåt øje – ser lidt sjovt ud

Langt de fleste af hundene bliver brugt til hundeslædeture med turister, men der er også træningshunde der bliver brugt til race. De sælger også deres hunde til andre opdrætter. Den dyreste hund de havde solgt, havde de fået 10.000 euro for. Vi gik rundt mellem alle hundene, der gerne ville snakke og klappe.

Nåhhhh de er søde – der er 200 at vælge imellem

Frokost i en Lavvo

Inden turen gik retur til Tromsø, blev vi inviteret ind i et traditionelt samisk lavvo-telt, hvor der ved den åbne ild blev serveret varm cacao, rendyrsuppe og den lækreste chokoladekage. En fantastisk dag – prøv det.

Hyggeligt sted at spise frokost

Jagten på nordlyset

Inden den afsluttende og endelige jagt på nordlyset sættes ind, når jeg lige at få købt mig endnu en uldsweaters. Er vild med det norske strik. Kl. 19.00 havde jeg booked endnu en tur, der med minibus skulle føre os ud i natten på jagt efter det ultimative syn – nordlyset. MEN igen var vejrudsigterne ikke med os, da det kræver klar himmel. Når det så er snestorm, så ser det lidt svært ud. Men ca. en halv times kørsel uden for byen spotter vores guide det første gang. Vi stopper og skynder os ud i mørket og kulden. Og ganske rigtig en lille svag grøn stribe på himlen viser sige i et hul mellem skyerne.

Det første svage syn af nordlyset i hullet mellem skyerne

Jagten fortsætter

Det forsvinder rigtig hurtigt, så vi forsætter mere nordpå. Tanken er, at vi skal køre mod Hansenes der ligger på en ø nordpå. Efter noget kørsel spottes det igen. Denne gang er det mere tydeligt, som en grøn strøm fra himlen til jorden. Men igen er det væk efter meget kort tid (måske et minut), så jeg prøver slet ikke at fotografere det, vil bare nyde det. Vores guide tager alle billederne.

Lidt mere farve på – men væk på under 1 minut

Mens vi venter

Men vi venter på om vi måske er heldige, at der kommer mere af det magiske polarlys, tænder vores guide et bål. Vi sidder i polarnatten og drikker varm cacao, griller pølser til hotdogs og rister skumfiduser. Aldrig har en hotdogs smagt så godt.

Grillpøler, hotdog og skumfiduser derude i polarnatten

Vi er jo klædt på til kulden, så en rigtig hyggelig time, hvor det viser sig, at det meste af europa er repræsenteret i vores lille selskab. På vejen retur til Tromsø spottes nordlyset endnu engang. Så jeg fik det set, dog ikke så magisk som ønsket – men det betyder jo, at jeg må afsted igen.

Et par rensdyr så vi også på vores tur

Turen er slut – for denne gang

Nu sidder jeg i lufthavnen er er spændt på om flyet kan lette i dag, da det er…… snestorm. Det har været en faktiske tur. En anderledes tur med masser af fantastiske oplevelser. Min primære “mission” med turen var nordlyset, men jeg har oplevet så meget mere. Alle oplevelserne har været fantastisk hver for sig. Det har være dejligt, at følges med Trine. Vi har ikke boet samme sted, vi har ikke været på alle udflugter sammen, men vi har delt oplevelser, spist sammen og hygget os, de timer vi har haft. En rigtig god måde, at rejse på for to meget selvstændige kvinder.

Lidt praktiske oplysninger

Endnu en rejse er slut og regnskabet skal gøres op. Norge er ikke et billigt land, men hvis man tænker sig lidt om, behøves det ikke blive specielt dyrt. Flybillettet med Norwegian inkl. baggage kostede kr. 1.300 kr. Hotel Skansen (hotel.com) i 4 nætter inkl. morgenmad kr. 2.100. Taxa til og fra lufthavnen ca. 250 kr. Og så kommer alle udflugterne – de er selvfølgelig dyre, men til gengæld har det være med bus, mad, dygtige guider mv. Overnatning i Lavvu, snesko og snescooter kr. 2.800. Hundeslæde mv. kr. 1.500 – Rensdyr og samerbesøg, samt nordlystur kr. 2.100. (Get your guide).

Jeg er glad for, at vi ikke lejede en bil og selv forsøgte os, da vejrforholdene heroppe ikke er for almindelige danskere. Selvfølgelig kan det gøres billigere, hvis man ikke tager alle de udflugter. Tromsø er bestemt en by, der også kan nydes. Men mit mål med turen var vinteroplevelser og dem har jeg fået MASSER af.

Tilmeld jer mit nyhedsbrev

Nu er rejsen slut for denne gang og der vil ikke komme flere indlæg, før jeg finder på en ny rejse (der er flere i støbeskeen). Så tilmeld dig mit nyhedsbrev, så kommer mine indlæg automatisk, når jeg er på rejse. Hvis du vil læse om mine tidligere rejse og måske finde lidt inspiration til din næste ferie, så kan du læse det på ebsentraveling.dk

Tusinde tak fordi du læser med.

Helle

Sidste selfie for denne gang

2 kommentarer til “Hundeslæde og nordlys”

1. Inger-Johanne Rasmussen

Kære Helle
    Igen tak for din inspirerende rejsedagbog. Godt at I fik nyde en flig af nordlyset. Bedre lykke næste gang , for nu har du fået en forsmag på fantastiske Nord Norge. Sommer og midnatssol er lige så betagende.
    Kh. Inger-Jo

2. Fantastisk tur Helle. Tusind tak for jeg endnu engang måtte “komme med” på et nyt eventyr. Super gode billeder 😘