Verdens højeste beliggende jernbane. 

1. – 2. Oktober 2024

Fra Beijing til Lhasa er der 3.757 km, hvoraf 960 km af strækningen foregår over 4000 meter, 780 km over 4.500 og 20 km over 5.000 meter.  Rimeligt vildt. Denne strækning skal vi foretage med tog, kaldes for Himmeltoget.. Eller to toge for i Xining skal vi skifte til et andet tog med lidt mere trækkraft. For det er først på den sidste del af ruten det rigtig begynder at stige.

Togturen der venter os

Byggeriet af Himmeltoget en kæmpe bedrift og som jeg har forstået skal der to lokomotiver foran togvognene på det sidste stykke for at trække os over bjergene. Den anden nat skal vi over et pas i 5.072 m.o.h. På det sidste stykke af strækning bliver der også pumpet ekstra ilt ind i vognene, så flok forhåbentlig ikke får højdesyge. Desværre er det mørkt når vi køre over passet. 

Lidt kaotisk

Jernbanebyggeriet 

Jernbanebyggeriet er relativt nyt det blev påbegyndt i 2001 og indviet i 2006. Der var beskæftiget over 70.000 mennesker på dette prestige projekt for Kina. 

Det indirekte formål med jernbanen var at Kina kunne fragte soldater og Han-kinesere til Tibet til bosætning. 

Hard Sleep og Soft Sleep 

Vores første døgn var på Hard Sleep. Her var det en hel togvogn med 3 etagers køjer. Meget primitivt må man sige, men rent sengetøj, men et meget primitivt toilet. Jeg havde fået tildelt den mellemste køje. Hvis jeg havde fået den øverste køje, var jeg aldrig kommet der op, det krævede nemlig akrobatiske talenter, som jeg slet ikke har. 

Den mellemste køje er min
Holder besøgende her på et minimum

Toget har også en spisevogn , hvor menukortet er enkelt og udelukkende på kinesisk. 

Natten var bestemt ikke af de bedste. Sengen var meget hård, så jeg var helt radbrækket da natten endelig var overstået. Herudover delte jeg køjerum (6 køjer) med specielt en kineser der smaskede og bøvsede det meste af tide. 

Det næste døgn

Opgradering i Himmeltoget

På 2. dagen blev vi opgraderet til Soft Sleep. Det var som at komme i himlen i forhold til i går. Her er kupeer, kun 4 i hver kupé, plads til at sidde, blødere senge og en fin spisevogn og et rigtigt toilet. (Hvilken luksus). Desværre slog jeg min skulder, så starten blev lidt kaotisk, dog endte jeg med at komme med. Vores lokaleguide ville meget gerne sikre sig, at jeg havde det godt, så hun gik med ind i toget, hvilket resulterede i at hun ikke kunne komme ud igen. Næste stop var 500 km væk, der blev hun sat af og en læge kom på. Han (og jeg) vurderede intet brækket og jeg kunne fortsætte

Nyt tog venter
Standarden er væsentligt bedre
Godnat fra verdens tag

Det andet døgn var fantastisk smuk. Vi kørte op mod Tibet og kørte fra starten forbi en af verdens største saltsøer. Herudover så vi får, heste og yakokser, rovfugle og hjorte med lange spidse horn. Vi så mange tibetanere der høstede markerne, flest med le og bede flag der blafrede i vinden. Smuk dag. Der er en grund til, at Himmeltoget bliver kaldt verdens smukkeste togrejse.

Bedetelte
En af verdens største saltsøer
.
.

Lhasa

Efter 42 timer i tog kom vi noget radbrækket til Lhasa, Lhasa er hovedstad i det kinesiske besatte Tibet. En by med ca. 120.000 indbyggere. Vi blev modtaget af vores nye lokalguide, der kørte os ind i den gamle bydel til vores hotel. Den gamle bydel er mere Tibetansk end kinesisk.

Ny by, ny bus så fint pyntet

Vi fik ordre til, at tage den med ro resten af dagen, da vi nu var kommet op i 3.600 m.o.h. Det kunne sagtens mærkes, så det gav helt sig selv. Heldigvis har jeg endnu ikke haft symptomer på højdesyge.

Tak

Nu venter der nogle rigtig indholdsrige dage i Lhasa, hvor vi skal kigge på byen, lokalbefolkningen den Tibetanske budisme mv. Så hæng på, det bliver kun mere spændende fra nu af efter min mening. Som altid kan du helt gratis tilmeldig dig disse nyhedsbreve – så får du dem direkte til din mail helt uden reklamer. Alternativt kan du finde inspiration på min hjemmeside.

Dagens selfie fra den mellemste køje