Rejseeventyr – Sådan startede mit det for alvor.

Rejseeventyr – lad tilfældighederne råde …

Min datter havde efter gymnasiet et stort ønske om, at rejse ud i verden i hendes sabbatår. Hun ville gerne til New Zealand på et rejseeventyr med hendes veninder. Men de kunne ikke få arbejde og rejseønske til at matche, det frustrerede hende. Lidt i sjov sagde jeg til hende

du kunne da bare rejse sammen med mig“.

På det tidspunkt var hun 18 år og hun kiggede derfor helt forarget på mig og sagde

helt ærligt, jeg skal da ikke rejse rundt sammen med min mor”.

Men efter lidt tid, kom hun retur og spurgte om jeg egentlig mente det. Nu var det så min tur til at tænke mig rigtig godt om. Hendes ønske var, at rejseeventyret skulle foregå ved at rejse rundt i New Zealand. Rejsen skulle være med rygsæk, med bus (Kiwi Expressen) og på et lavt budget.

Jeg blev meget stolt over, at hun ville rejse med mig. Samtidig var det også min chance for at rejse langt væk for første gang i mit liv. Jeg var ikke længe om at beslutte mig.  Dog var jeg ikke klar til rygsæk og bus. Så kompromiset blev at, hvis jeg betale for en lille autocamper, så skulle vi følges ud på vores livs eventyr.

Vi ville rejse i januar måned, hvor det er sommer på New Zealand. Vi bestilte flybilletten og leje af vores lille camper hjemmefra, resten måtte vi løse under vejs. Allerede her var jeg lidt udfordret, for den facon havde jeg ikke prøvet før. Men med ungdommens gåpåmod som ledsager skulle eventuelle forhindringer nok løse sig efterhånden.

Rejseplanlægning af vores rejseeventyr

Vi valgte uafhængig af hinanden nogle seværdigheder, oplevelser og byer som vi hver især ønskede at opleve. Og besluttede hurtigt, at vi når vi var der, ville vi ikke nej til oplevelser pga. prisen, så hellere spare lidt mere inden.

Vi fik lagt vores rute, som startede på Sydøen og endte på Nordøen. Ikke alle ønsker kunne opfyldes, men dog de fleste. Vi brugte det meste af et halvt år til at planlægge rejsen, så den 2. januar 2015 hvor vores rejseeventyr skulle starte var ventet med længsel, spænding og glæde.

Singapore

Vores rejseeventyr begyndte med, at vi fløj via Singapore med Singapore Airlines, som vi havde fået anbefalet. Det var et rigtig godt flyselskab med super service og gode faciliteter. Herudover tilbød Singapore Airlines gratis bus rundt i Singapore og meget billige overnatninger (143 kr pr. nat), hvis vi tog en overnatning eller to i Singapore. Det valgte vi, da rejsetiden til New Zealand er rigtig lang. Efter 14 timers flyvning ankom vi til Verdens reneste og sikreste by Singapore. En time efter vi er landet står vi i en meget varm by, der er juleudsmykket.

Vi er nødsaget til at starte med en lille lur, da vi har sovet meget forskelligt i flyet. Vi har egentligt ikke fået forberedt os særligt godt på at besøge Singapore, så den første dag går vi blot lidt rundt og kigger på butikker og bygninger. Vores hotel ligger ikke langt fra Marina Bay, hvor vi gik rundt bland de mest fantastiske skyskrabere, pariserhjul (Singapore Flyer) og ikke mindst Marina Bay Sands, det ikoniske luksus hotel.

Men det der fascinerede mig mest, var en gå tur langs floden, der løber gennem byen. Denne tur var fyldt af kontraster, små smukke asiatiske huse og restauranter på den ene side og gigantiske skyskrabere i finansdistriktet på den anden side af floden.

Singapore er en af de grønneste storbyer i verden og har en klar plan for, hvordan man gør byen mere bæredygtig. Det er vi slet ikke i tvivl om, når vi går rundt i byen, derimod er der heller ingen tvivl om, at bystyret holder en stram kurs omkring renlighed i byen.

Efter en nats god søvn fik vi besøgt diverse markeder, fik køb lidt forskelligt, spist asiatisk mad på gademarkeder og besøgt Singapores China Town med de røde lamper og små butikker. Til aften går det igen til lufthavnen, hvor endnu 11 timers flyvetid venter os.

New Zealand here we come

Hvis du vel læse alle mine indlæg om dette fantastiske land, så læs her