Vandretur i Portugal

Vandretur i Portugal med guide.

Velankommet til Lissabon eller Lisaboa, som det hedder på portugisisk, træder jeg ud i det smukkeste solskinvejr. Jeg har 8 timer i denne by, inden jeg skal med bussen sydpå til den lille by Porto Covo, der er startsbyen for vores 5 dages vandretur.

Smukke bygninger

Jeg beslutter mig for, at gå mod havnen, da jeg ingen planer har for dagen. Bare nyde byen og det den har, at tilbyde inden vores vandretur langs Portugals kyst starter. Meget hurtigt bliver jeg opmærksom på byens underspillede skønhed. Farverige huse og huse udsmykket med kakler står side om side.

Sporvogne

Byen vågner stille og roligt, det er jo søndag. Klokkerne fra sporvognene blander sig med hyggestemningen på de små kaffesteder, der så småt begynder at åbne. En kop kaffe Latte og en croissant smager bare bedre derude i solen.

Ingen planer

De 8 timer går med, at slentre rundt og kigge på smukke bygninger, sidde i solen og besøge de små hyggelige steder. Tiden går hurtigt og mine skuldre er trætte af, at bære hele næste uges klædeskab, så jeg begynder at gå mod busstationen.

Er du dansker?

Undervejs bliver jeg tiltalt af en kvinde, der som jeg slæber på en stor rygsæk. Det viser sig, at hun skal på samme tur som jeg, så vi slår følge.

Bus mod Porto Covo

Vi finder vores bus sydpå og efter 2 timer ankommer vi til en meget lille by, hvor vi nyder solnedgangen og lidt lækkert mad inden de andre kommer. Jeg er træt, har slentret 17 km og stået op kl 2.30, så sengen meget tiltrængt.

Smuk kyststrækning
Godnat fra Porto Covo

Godmorgen Porto Covo

Da jeg vågnede til morgen havde jeg fået to værelseskammerater i løbet af natten, to kvinder der ankom senere end mig. Så må mine ørepropper være effektive, da jeg intet havde hørt. Men fælles værelse er en del af konceptet hos Opdag Verden, der er arrangør af turen. Morgenen startede med en hyggelig snak.

Betal for en guide

Konceptet er, at vi betaler for en guide og vores guide på turen er Trine, som vi kort mødte i går aftes. Vi havde aftalt turbriefing kl. 9.00. Så efter en overraskende lækker morgenmad på en meget lille cafe, i den meget lille by Porto Covo mødtes vi hele gruppen – vi er 10 inkl guide. Alderspædet i gruppen er fra 30-67 år.

Vandretur i Portugal – tur start.

Vi skal de næste 5 dage vandre den del af Rora Vicentina der hedder Fisherman’s trail. Historien bag denne vandretur er, at det er en kystvandring, hvor fiskere gennem årtier har søgt til, for at fiske fra klipperne. Der sidder stadig fiskere på klipperne.

Fra Porto Covo mod Vila Nova de Milfontes

Dagens vandretur er ca. 20 km langs kysten. En stor del af vandringen er i sand, det gør turen noget tungere. Vi lægger ud i det smukkeste vejr med højt humør.

Ford of Pessegueiro

Efter en lille times vandring langs kystlinjen, hvor havgusen forsat bølger ind over klipperne, har vi vores første pause ved Ford Pessegueiro, der dog ikke er åben. Efter en kop kaffe går turen videre langs den smukkeste kyststrækning. Solen skinner, vi får snakket og grinet, humøret er højt.

De smukkeste efterårs farver

Vi skal huske at nyde

Efter en halv times velfortjent frokostpause fortsætter vi gennem denne vilde barske natur. Det tunge sand er ikke blevet lettere. Halv fem når vi til endnu en cafe, hvor dagens første 17 km fejres med en drinks. Det giver lidt humør og energi til de sidste 3 km ned mod byen.

Trætte og ømme

Efter indkvartering og købmand spiser vi sammen på en lille lokal fiskerestaurant. Lækkert mad, dejligt vin og sjovt selskab er den perfekte afslutning på en fantastisk dag. Selv om kroppen og benene er ømme glæder jeg mig allerede til en ny dag.

Godnat

Du kan abonnere på mit nyhedsbrev ved, at tilmelde dig her på siden. Så kommer det helt automatisk til din mail, når der sker nyt.

3 kommentarer til “Vandretur i Portugal”

1. Du har så ret i, at Lissabon er en smuk by. Lækre billeder fra kysten – den blå himmel gør jo heller ikke noget (regner i det jyske). Glæder mig allerede til næste update – nyd det hele 😘