Lyngen Alps

Adventure på Lyngen Alps

Dagen i dag bliver en rigtig oplevelsesfyld dag med anderledes sneoplevelser. Som vi selv nok, har tænkt som den vigtigste del af turen til Tromsø.

Men først skal i lige have et rigtigt smukt billede fra i går aften. Jeg gik en meget sent gik tur for, at lede efter et hul i skydækket. Dog uden held. Men udsigten mod Ishavskatedralen og spejlingen i vandet var turen værd.

Den smukkeste udsigt meget sent

På tur mod Lyngen Alps

For at nå til Lyngen Alps, der er en del af fastlandet, skulle vi med bus i 45 min., derefter båd i 20 min. og til slut endnu 30 min. kørsel. Men så er vi også så langt ude, at der ingen kunstig lys er, hvilket skulle være ideelt, hvis man som os gerne vil se nordlys.

Crystal Lavvu

Vores destination er Crystal Lavvu, der er et stort hus med hytter til. Disse hytter er bygget som samernes telt Lavvu, dog med glas tag. Sådan en skal vi sove i i nat. Vi skal selv holde os varme, med brænde i brændeovnen. Selve stedet ligger helt oppe i nordenden af Lyngen Alps med vandet på den ene side og bjergene på den anden side. Stedet blev drevet af 4 unge mennesker (alle under 25 vil jeg tro), der var fra Bulgarien, Tjekkiet og Letland. Der var fuld service og godt humør fra vi stod ud af minibussen.

Her skal vi sove i nat – og det sneer rigtig meget

Snesko og frokost.

Straks efter ankomsten fik vi mulighed for, at gå en tur op i bakkerne med snesko på. Den mulighed lod vi ikke gå fra os. Da vi kom lidt op, fik vi den smukkeste udsigt over vandet og de sneklædte bjerge. Men sorte skyer trak sammen med endnu mere sne i. Så efter en times vandring, gik vi ned af igen mod hovedhuset og en tiltrængt frokost. En af de unge piger stod for alt madlavningen og vi fik den lækreste fiskesuppe. Mæt og tilfreds var jeg klar til nye eventyr.

På snesko op i terrænet

Snescooter i bjergene

Efter en varm påklædning og en grundig instruktion og prøvekørsel, kørte vi to timer i bjergene på hver vores scooter. Heroppe var der masser af sne. Og vi blev langsomt mere og mere modige.

Der var indlagt kaffe pauser, så en mulighed for at tage et billede

Vores guide Ivan, havde medbragt kager og kaffe, som vi fik serveret oppe på højde plateauet med udsigt til flere bjerge. Det er først på eftermiddagen, men der er ikke meget lys. Himlen bliver jo heller ikke lysere af, at den er dækket af tunge sneskyer.

Bedstemor på tur

Det var rigtig sjovt og jo længere tid vi kørte, jo mere modige blev vi. Scooteren vejede 300 kg og kunne bedst styres, hvis man stod op. Så stående med vægten til den side, der skulle drejes til. En af deltagerne (vi er kun 6) fik ikke fart nok på og sank så dybt ned i sneen, at scooteren ikke kunne komme fri.

Iskold Lavvu

Da vi efter to timers vild leg med snescootere, kom tilbage fik vi tildelt vores Lavvu. Vi havde lige en opgave med, at få opvarme vores lavvo, så der ikke bliver for koldt i nat. Endnu engang er vi ikke heldig med skyerne. Her er totalt overskyet, så selv om prognoserne for nordlys er gode, hjælper det os ikke.

Så venter vi på, at der bliver varmt nok

Aftensmad og bål

Efter det lækkert aftens måltid, fik vi en mere teknisk forklaring på, hvordan nordlys opstår. Solen udskiller nogle “bobler” (solbrud) med en masse glødende gas i (elektrisk ladede partikler), når disse bobler rammer jordens magnetfelt, opstår der en meget kraftig energi. Denne engergiudladning betyder, at disse partikler begynder at lyse. Afhængig af gastypen får nordlyset forskellige farver (grønt, rødt, pink, blåt og gult). En af pigerne gav også råd og vejledning til, hvordan kameraerne skulle indstiller for, at opfange dette spektakulære syn.

Bål og bålhygge

Efter en længere nærstudering af vejrudsigter og diverse nordlys apps, blev vi enige om at vi nok hellere skulle bruge tiden på bål og bålhygge. For chancen for at vi kunne se nordlys denne nat, var ikke eksisterende. En af pigerne tændte op i bålet, hvor vi virkeligt hyggede os nogle timer. Det er meget specielt for mig, at sidde i vinternatten, men sneen dalene og snakke og hygge omkring et bål. Vi havde lånt termokedeldragte af stedet, så vi frøs ikke.

Total hygge derude i vinternatten

Natten – kunne vi holde varmen?

Efter bålhygge var det tid til, at gå til ro. Vi skulle jo holde vores brændeovn med brænde hele natten, men jo også holde øje med det grønne lys. Da vi kom retur til vores Lavvu var det et smuk syn, der i den mørke vinternat.

Smukt og indbydende

Der er jo ingen elektricitet, så alt lys var enten af stearin eller vores pandelamper. Der var rigeligt varmt. For mig var, der faktisk alt for varmt, så efter en tur uden for, faldt jeg i søvn. Trine min roomie var rigtig tit oppe og smide brænde på i løbet af natten, men hun lå også stort set op ad brændeovnen….. med dyne på……

Vi var vågne rigtig mange gange i løbet af natten, dels for at spotte efter farver på himlen men også for, at tisse. Det forgik ude i sneen, så man skulle passe rigtig godt på, hvor man satte sine fødder – for det var muligt, at gå i sne til knæene, hvilket jo er lidt koldt når man har bare ben.

Endnu en dejlig dag er ved, at slutte. Det har været balsam for sjælen, at kunne tilbringe et døgn ud i roen, freden og bare være her. Men det er slut i morgen, der skal vi retur til Tromsø igen.

Husk tilmeld dig mit nyhedsbrev, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er nemmere og mere enkelt, så kan du følge mine rejser, som du ellers finder på ebsentraveling.dk