Dagens vandring i Odsherred

Den smukkeste vandring i Odsherred i det smukkeste vejr

Påskens vandring i Odsherred var egentligt planlagt som en todages tur med overnatning i mit ny indkøbte tagtelt. Heldigvis testede jeg nattemperaturen hjemmefra og det kneb med at holde varmen, så en vintersovepose er indkøbt og venter på levering. Så derfor er den planlagte vandring i Odsherred ændret til en en dags tur. Jeg var så heldig at få selskab af en af mine veninder og hendes hund, det er jo altid hyggeligt.

Dragsholm slot

Vi parkerede bilen på Dragsholm slots parkeringsplads (parkeringsafgift 50 kr.). Rygsækkene var pakket med kaffe/the og madpakker og den lille hund var klar til eventyr. Turen startede bagom gartnerboligen og ned på marken, hvor stien førte os gennem markerne og ned til stranden. Her begyndte solen så småt at bryder frem og vi har den smukkeste udsigt til Nekselø.

Nekselø ligger derude i solen

På stranden gik vi med retning mod Sanddobberne. Sanddobberne er et klitområde med en lagune af lavt vand og en ny odde, der er skabt af mange års ophobning af sand. Området er et fredet naturområde pga. områdets forskelligartet natur. Der er etableret en bro ud til odden, så vi kunne komme tørskoet derud. Vi kunne herefter gå langs med odden.

Så vi kunne komme tørskoet ud på den nye odde

Der var god aktivitet af kitesurfere i bølgerne. Det er altid imponerende at stå og nyde deres fart og mod.

Kitesurferne hyggede sig i bølgerne
Langs stranden

Vi går på den nye odde, der er skabt gennem de sidste 50 år, frem mod skrænterne ved kysten. Efter min app burde vi følge vejen, men jeg har en modstand mod at vandre på asfalt veje, så da skiltet viser 900 meter til næste opgang, vælger vi at gå langs stranden. Det medfører dog en strækning med mange sten og lidt dårligt terræn, men udsigten fejler ikke noget. Det gør humøret heller ikke.

Der er flere der nyder den smukke natur
Vi napper lidt næste opgang, så vi kan gå lidt længere på stranden

Da vi kommer op til vejen, skal vi ind i landet og vejskilt varsler 9% stigning. Selv om vi er gående kan stigningen sagtens mærkes. Vi kan godt forstå, at området bliver kaldt Bjergene. Det er et smuk landskab, der er skab under den sidste istiden med rigtig meget terræn.

Gravhøje

I Odsherred er der registeret over 1.000 gravhøje primært fra bronzealderen og vi er på vej mod den højeste af dem, Vejrhøj med sine 121 meter. Men inden vi når den, skal vi lige have vores første pause. Vi sætter os på en mark med den mest fantastisk udsigt ud over Sejerøbugten, hvor Asnæsværket og Røsnæs kan skimtes mod syd, Nekselø og Sejerø mod vest og Sjællands Odde mod nord. Og når solen skinner og lærken synger, så bliver oplevelsen af fred og ro ikke mindre dejlig.

Vandring i Odsherred og kaffepause her – er livet
Det går opad
Vejrhøj

Da vi kommer frem til Vejrhøj bliver vi overrasket over, hvor mange mennesker der står oppe på gravhøjen. Men bliver så også klar over, at vi er gået af bagvejen, derfor har vi ikke mødt dem.

Vi er ikke de eneste der har fået den ide

I 121 meters højde (Sjællands 3. højeste punkt) er der den mest fantastiske 360 graders panoramaudsigt. Specielt udsigten ned over klitområdet og lagunen ved Sanddobberne er meget fascinerende heroppe fra, da vi jo kan overskue hele Sejerøbugten på engang. Fantastisk syn. Vandring i Odsherred er meget smukt.

Meget smukkere bliver det ikke
Skovtur

Fra Vejrhøj går turen gennem Vejrhøjskov, hvor ramsløgene er begyndt at titte frem og en duft af hvidløg følger os.

Ramsløg over det hele

På vej ned gennem skoven møder vi et skilt hvor der står G.F.O. Zytphen-Adeler gravsted. Det må vi da lige kigge på, når nu vi er på disse kanter. Igen går det opad og da vi kommer op til det, viser det sig at være et gravkammer med en Obelix ovenpå. Obelixen er et minde om Lensbaron Zytphen-Adeler, der ejede Dragsholm Slot i 1830´erne. Han var en meget innovativ godsejer, der bl.a. var med til at dræne lammefjorden. Han var også den første til at dyrke roer i Danmark. Dog er han ikke begravet der, gravkammeret er begravelsessted for hans børnebørn.

Fin gravhøj langt ude i skoven

Da vi gik ned ad, kom vi forbi en masse vinmarker og en vingården, her var det muligt at prøvesmage, hvilket vi dog sprang over. Vi fortsatte tilbage mod Dragsholm Slot, hvor vi gik gennem deres skov. Her fandt vi et hyggeligt sted til sidste kaffepause, hvorefter vi gik lidt rundt i slotshaven.

Sidste kaffepause inde turen går hjemad

Der er en kæmpe Rhododendron have der, der må være rigtig smuk i maj måned. Vores tur sluttede med en tur rundt om slottet, inden vi fandt bilen og kørte hjem.

Dragsholm slot

Vandreturen i dag var på 11 km, men med meget terræn. Den var en meget afvekslende tur med mark, strand, bakker og skov og med en udsigt, der er helt i særklasse. Vandreturen i Odsherred Bjergene kan bestemt anbefales.

Dagens vandretur – dog gik vi lidt længere

Få inspiration til andre vandreture her