Arild og Mölle

Arild og Mölle to fantastiske små byer på Kullen og meget derimellem.

Vandretur på Kullen gennem både Arild og Mölle.

Sikke en pragtfuld dag, men hvor er jeg træt. 21 km lyder måske ikke af så meget, men når tillægges ca. 450 højdemeter, så bliver min krop træt og brugt. Vejret har været gennemført fantastisk. Sol, minimal vind og 22 grader. Perfekt vandre vejr. Perfekt landskab.

Arild

Første stop på dagens tur var den lille fiskerby på østesiden af Kullen. Så det gik ind over marker på tværs af Kullen, da vi bor på camping på østsiden.

Efter 5 km kom vi til den mest idylliske lille by, men små hus helt ned til havnen. Vi så et hus dateret tilbage til 1675.

Meget mere svensk bliver det ikke – total idyl

På havnen lå der små badehuse på ræd og række. I 1800 tallet var byen en kunstner by på linje med Skagen. Vi brugte lidt tid på havnen denne stille lørdag morgen, til at nyde atmosfæren.

Smukke Arild
Fiskerhuse

Langs kysten

Vi fortsatte langs kysten “opad” Kullen. Vi gik forbi Sankt Arilds kapel og den meget lille redningsstation, inden vi kom ind i skoven. Vi mistede ruten, så vi fortsatte 3-4 km af uautoriserede smalle skovstier. Det førte os op og ned, gennem brombærkrat og et enkelt sted måtte vi vende om. Men som tidliger omtalt, så bruger jeg vandreapp´en All Trail, så vi kunne løbende se, at vi var på rette vej. Langt de fleste steder, havde vi fantastiske udsigter til havet og klipperne, der lå under os.

Ikke alt helt tilgængeligt
Udsigten fejlede intet

Nimis

Målet var Nimis. Nimis er flere skulpture bygget af drivtømmer tilbage i 80’erne. En underlig samling, at træskeletter tårner sig på på stenstranden, sammen med klipperne. Kommunen har flere gange truet med at fjerne det, da de er opført uden tilladelse. Der er heller ingen skilte derned og turen ned er besværlige og hård. Nimis betyder “for meget” på latin og det dækker vel egentlig meget godt “bygningsværkerne”. Vi tager en tiltrængt pause, nyder solen og samler kræfter til turen op.

Smukt….. arhhh, specielt ja, bestemt

Arx

Ikke langt derfra ligger skulpturen Arx, der er bygget af Sten og beton. Den ligner meste et forvokset sandslot. Det er opført af samme kunstner som Nimis. På en eller anden måde klæder begge “installationer” stranden. Selv den manglende skiltning, den stejle op og nedtur forhindre ikke en masse turister som os, i at kravle ned og kigge på det hele.

Mod Kullen fyr

Efter en hård opstigning, med mælkesyre i ben og lår sætter vi kurser mod Kullen fyr. Men der er 8,5 km og terrænet er meget kuperet. Vi er ikke sikre på, at vi når helt ud til fyret. Det gør heller ikke så meget, da vi var der sidste gang vi var på Kullen. Det kan du læse om her.  Vi skal jo også spille golf i morgen, så lidt energi skal der være tilbage.

Helt eksotisk at se på

Trætte ben

Benene var trætte, men vi kom stadig højt op og nød de smukkeste udsigter. Vi mødte får på vores vej, der nød det gode liv. Da vi nåede Josefinelust var vi begyndt, at drømme om Kanelbollar, is og kaffe, så måske det var tid til, at krydser ind over Kullen igen. Vi kunne også se på tiden, at vi ikke kunne nå ud til fyret, så da vi havde 3 km tilbage. Derfor skråede vi ind over Kullen igen. Vi gik forbi Kullabergs mandens grav, men havde ikke energi til, at gå op og kiggede.

Vestkysten

Da vi ramte vestkysten nord for Mölle, ramte vi også en café. Her fik vi fyldt sukkerdepoterne med Kanelbollar og Lemonade (og en chokokadekugla). Vi havde gået 15-16 km, så det var velfortjent. Vi nød en halv time på stranden, med de varme fødder i vand. På dette tidspunkt havde vi vandret i ca. 6 timer, så det går ikke stærkt i sådan et terræn. (Pauser er jo også inkluderet).

Hårdt tiltrængt
Fin og velbesøgt café

Mölle

Vi satte kursen mod Mölle, hvor vi skulle have aftensmad. Vi ville have fisk. Og fisk fik vi, eller nærmere bestemt rejer. På Kullaberg Hotel fik vi Sveriges bedste rejemad. På den var der 450 g rejer. Heldigvis fik vi et råd om, at dele, hvis var dagens bedste råd. Så rejser og kold hvidvin/øl i aftenssolen, var en perfekt “næsten” afslutning på den perfekte dag i det svenske.

Smukt beliggende lige ved havnen
Kæmpe rejemad – friske rejer 450 g

Mölle er også en hyggelig by, med det store hvide Grand Hotel, der troner højt over byen. Men ikke så idyllisk som Arild.

Mølle, med Grand hotel på toppen

Hjemad

Godt mætte, solvarme og trætte gik vi de sidste 3 km gennem Möllehassel Naturreservat retur til campingpladsen, hvor vi fik en velfortjent is og et bad.

Her måtte vi klatre over hegnet

Der gik ikke længe, før vi lå i hver vores seng. Majbritt i bilen og mig i tagteltet, trætte ovenpå en fantastisk dag.

Det fungere fint

Ebsentraveling.dk

Hvis du ønsker inspiration til vandreture i Danmark, eller rejser og oplevelser i andre lande, kan du måske finde inspiration på min hjemmeside.

Tusinde tak fordi du læste med

2 kommentarer til “Arild og Mölle”