Fra Lofoten til fastlandet – Haukland strand

Sidste dag på Lofoten 23. juli – vandretur på Haukland strand

Fra morgenstunden tager jeg afsked med min AirBnB vært, der giver mig lidt gode fif til både dagens vandretur og et spisested. Jeg køre fra Gravdal og sydpå. Vejret er overskyet med støvregn af og til.

Haukland strand

Første stop og dagens vandretur er Mannen, der er fjeldtoppen over Haukland strand. Den er ca. 400 meter høj. Ved stranden er der mulighed for, at gå på toppen, men min vært fortalte mig en anden rute. Jeg skulle fortsætte gennem tunnelen og køre til højre lige bagefter. Bag et hus var der ganske rigtig en lille parkeringsplads, hvorfra min tur startede.

Smuk tur derop ad
Min bil er parkeret nede til højre

Den gamle rute

Jeg skulle vandre på den gamle sti mellem Uttakleiv og Haukland. Stien blev lavet omkring 1850 til ride og kærresti over fjeldet til den anden by. Stien er 6 km lang med der er kun 2 1/2 km i fugleflugt. Det var en rigtig dejlig vandretur uden turister.  Mine ben var ømme fra alle de trin dagen før, så dejligt med en jævn stigning.

Toppen af fjeldet

Jeg mødte en del får på min vej, der græssede de store arealer af. Da jeg nåde skæringspunktet mellem op og ned, gik jeg højere op for at få en endnu bedre udsigt. Vejret klarede op og skyerne spredte sig på toppen, så jeg fik en rigtig smuk udsigt.

Kåret til Norges smukkeste strand — med rette
Udsigt ind i landen
Sød som den lå der

Anita´s seafood

Næste fif for dagen var Anita´s seafood på Sakrisøya. Jeg kørte lige forbi på vej til Lofoten´s sydligste by Å. Hos hende fik jeg den mest faktiske fiskeburger. Bestående af en fiskefars bøf, røget laks og friske rejer. Den var bestemt besøget værd.

Den lækreste burger

Å og Moskeners

Resten af dagen gik med at finde camping i Moskenes, da jeg er tilbage i tagteltet igen. Men det regner, så ikke meget udflugt rundt i området.

24. juli på vej mod Bodø

Tidlig morgen skulle jeg med færgen fra Moskenes til Bodø. Vejret er regn og diset, men kan se at der endelig venter mig bedre vejr. Færgeturen tog 4 timer, dog uden søsyge.

Farvel til Lofotens mur af bjerge

Nationale turistrute

Efter køb af en lækker Goretek jakke i Bodø, fortsatte turen af kystvejen. Årsagen hertil høre i om i næste indlæg. Mit første stop var ved Saltstraumen. Saltstraumen er verdens stærkeste tidevandsstrøm. Hastigheden kommer op på 20 knob, hvilket medfører at der opstår et gigantisk boblebad. Men det er kun når tidevandet skifter. Og det havde jeg ikke styr på og var derfor kommet 1 time for sent. Men sjovt, at kigge på alligevel

Virvler i vandet

Hemmeligt sted for natten

Min næste opgave var, at finde et hemmeligt sted for natten. Et sted hvor der er læ. Og det fandt jeg. Heldigvis havde jeg lige få pakket det hele ud inden det begyndte at regne. Fantastisk udsigt alligevel.

Mit lille hemmelige sted
Godnat herfra

Og hvis du ønsker, at læse om mine andre ture gør du det her. Du kan også tilmelde mit nyhedsbrev, så får du mine indlæg på din mail istedet for.

3 kommentarer til “Fra Lofoten til fastlandet – Haukland strand”

1. Inger-Johanne Rasmussen

Dejlig indlæg. Håber rigtig mange får lyst til Nord Norge på trods af regn og manglende temp. Din fortælling om steder og turruter er super. Glæder os til at høre om oplevelser i Rana🤗👍

2. Dejligt at se Lofoten uden heavy rain. Da vi tog op langs kysten med Hurtigruten, var der mange mindre stop undervejs. Vi så netop Saltstraumen med en smule mere fut i. Havde fuldstændig glemt det med tidevandet.