Flodvandring Rio Higueron

Fra Frigiliana langs Rio Higueron og retur

Frigiliana er et rigtig godt udgangspunkt hvis man vil på vandretur i bjergene. Frigiliana er også en smuk og meget charmerende bjergby ikke langt fra Nerja, den vil jeg nok beskrive på et andet tidspunkt.

Skønne Frigiliana

Det viste sig lidt udfordrende, at finde en parkeringsplads i Frigiliana, men da det først var lykkedes, skulle jeg prøve at orientere mig. Centrum af Frigiliana er en stor udsigt plateau med den skønneste udsigt ned over dalen. På denne plads hænger der en del vandrekort, hvor det er muligt at blive inspireret. Jeg havde dog hjemmefra fundet en rute på All Trails, som jeg ville følge. Moderat og ca. 11 km. Det tænkte jeg, passede til min ikke for gode form.

Rio Higueron

Floden Rio Higueron ligger på “bagsiden” af Frigiliana, og den ligger dybt nede. Så første stejle nedstigning er til floden. I floden er der mod sædvane masser af vand, da vi har fået 100mm i weekenden. De andre gange vi har været der, har der stort set ingen vand været i floden. Så allerede ved at springe over floden første gang fik jeg våde tæer. Min rute viste lang floden, men det skulle vise sig, at blive lettere sagt en gjort.

Svært at undgå våde fødder

Gik jeg forkert?

Efter et par kilometer ned af Rio Higueron, havde jeg godt våde fødder, for det var ikke til at undgå det. Jeg skulle nemlig springe fra side til side som floden slyngede sig. På et tidspunkt tjekkede jeg min kort, op opdagede at jeg var vandret for langt ned af floden. Jeg havde godt nok set et skilt, der viste op gennem skoven, men der stod “privat område” og “pas på ved jagt” – så den sti havde jeg da ikke forstillet mig, at jeg skulle bruge. Jeg kunne dog se, at hvis jeg forsatte af floden, så ville jeg på et tidspunkt ramme ruten igen, blot den omvendte vej rundt. – så det blev planen.

Jeg følger mig så lille dernede i kløften

Kløften er så smuk

Kløften snor sig blandt stejle skråninger, her er så smukt og frodigt. Dog ikke så spektakulært som på Rio Chillar, en anden flodvandring jeg har gået. Selv med våde fødder kan jeg virkelig nyde turen ned igennem kløften. Jeg har retning mod havet og Nerja. Efter 3-4 kilometer kommer jeg til en indsnævring, hvor der heldigvis er trapper, da der er kæmpe sten og vandfald. Men med vandfaldet der larmer, solen der skinner bliver det næsten ikke bedre.

Larm og et fint vandfald

Flodlejet til Rio Higueron

Det sidste stykke vej ned mod den store bro (der hvor vi parkerer når vi går Rio Chillar) forgår i et bredt flodleje. Her er ikke lige så meget vand og jeg går med kæmpe bambus på begge sider og frugtplantagerne begynder at dukke op. Da jeg kommer ned til den store bro, mødes Rio Higueron og Rio Chillar, som jeg krydser over og begynder at gå retur – op OPAD.

Kæmpe bambus
Frugtplantagerne begynder at dukke op

Her får krydser de to floder, og turen går mod Frigiliana igen

Opad er hårdt

Jeg har gået nedad i ca. 5 km., så er det jo logik, at det skal få opad retur – men så meget og så hurtigt. 10% stigninger er overskredet mange gange. Jeg går af små bjergveje og stier mod toppen. Udsigten bliver naturligvis bedre og bedre jo længere oppe jeg kommer. Men det er varmt – meget varmt. Jeg går igennem en meget lille bosætning af smukke store huse med meget velholdt haver. Husene lå alle tilbage i kløften, men den smukkeste udsigt over bjergene, vandet og Nerja. Tænker ikke de villaer hører til de billigst. Da jeg endelig når toppen tager jeg en velfortjent frokostpause, får smidt de våde sokker og sko.

Velfortjent hvil

Nedad igen

Nu går jeg de sidste højdemeter, hvor jeg kan se over mod Frigiliana´s bagside – før turen igen begynder at gå ned i kløften. Ned til floden, af den sti jeg ikke valgt i første omgang. Med trætte ben, var stien lige lovlig smal og udfordrende. Men ned kom jeg til floden og mere vand. Jeg havde gjort den fejl, at undlade strømperne i vandreskoene – det gør jeg aldrig igen. Har dagen der på haft fornemmelsen af, at huden på fodballen er slidt af. Vel over floden skulle jeg opad igen til Frigiliana – en stejl opstigning. Træt, øm, med våde fødder og i dårlig form ankom jeg retur efter 11 km og 400 højdemeter – en fantastisk naturoplevelse rigere.

Den private og forbudte sti ned mod floden
Først ned til floden i bunden af skrænten og derefter op til byen…. det giver trætte ben

Tusinde tak til jer der følger med

Det er altså dejligt med jeres små kommentar. Som i sikkert allerede ved har jeg masser af vandreture, endags ture, roadtrip med mere på min hjemmeside. Her kan i måske finde inspiration til jeres næste rejse. Husk eventyret findes også i det små. I kan også tilmelde mit nyhedsbrev, så kommer disse historier direkte til jeres mail. Vi ses på næste eventyr. At rejse og opleve giver gode minder, minder varer evigt.

Dagens selfie
Dagens rute – ja, det går ikke stærkt.

2 kommentarer til “Flodvandring Rio Higueron”